Weblog ma 09/07/07 - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van leveninpalestina - WaarBenJij.nu Weblog ma 09/07/07 - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van leveninpalestina - WaarBenJij.nu

Weblog ma 09/07/07

Door: Abderrahim en Michel

12 Juli 2007 | Palestina, Bethlehem

Weblog leven in Palestina Maandag 9 juli 2007

We hebben ons bij de Arabic Education Institute waar we een briefing kregen over het programma van deze dag.

• Milk of Grotto
• Peacecentrum
• Geboortekerk van Jezus
• Artas (het oudste dorp van Palestina)
o The Garden of Eden
o Murads Castel
o Samolons Pool

Een priester vertelde ons het verhaal over de grot en wat voor invloed de grot vandaag de dag nog steeds heeft bij vele gelovigen. Het verhaal van de grot is ontstaan doordat de heilige Maria borstvoeding gaf aan Jezus. De heilige maagd Maria heeft tijdens de borstvoeding druppels moedermelk laten vallen in de grot. De monnik gaf te kennen dat hierdoor de grot een magische effect is achtergelaten. Hij gaf ons een aantal voorbeelden zoals een persoon is genezen van kanker, een onvruchtbare vrouw is bevallen van een kind en dat een man door een auto ongeluk is verlamd aan zijn linkerzijde. Al deze voorbeelden zijn of genzen dan wel niet verbeterd na een bezoek aan de Milk of Grotto.

Vervolgens zijn we naar het Peacecentrum gegaan en werd ons verteld dat dit vroeger in Israëlische handen was. Maar uiteindelijk is dit weer teruggeven aan de Palestijnen. Verder zijn we hierna de geboortekerk van Jezus geweest, zeer indrukwekkend! De kerk is gebouwd in het jaar 326 na Christus i.pv de oorspronkelijke stal wat hier eerst was. In de tijd van de Romeinen zijn alle kerken verwoest behalve de geboortekerk. In de geboortekerk zijn er verschillende stromingen. Een mooi voorbeeld hiervan is kerst:
• De orthodoxe kerk (Grieks en Russische) vieren kerst op 6 en 7 januari
• De Armeense kerk vieren kerst op 18 en 19 januari
• De Katholieke kerk vieren kerst op 24 en 25 december

Na de uitleg, rondleiding en bezichtiging van de geboortekerk van Jezus zijn we naar een begraafplaats geweest waar restanten zijn van de babylijkjes die zijn vermoord door Herodes die opzoek was naar Jezus. Hierna zijn we de markt opgegaan om de mensen te leren kennen en had je de mogelijkheid om wat souveniertjes of andere spulletjes te kopen.

Pauze: Voor de lunch hebben we falafel en hummos gegeten bij een lokale falafelbakker.

Na de pauze hebben we een bezoek gebracht aan het oudste dorp van Palestina geweest, genaamd Artas wat ook wel de Garden of Eden genoemd. Artas is gebouwd in de tijd van de Osmanen telt 4000 inwoners en is ongeveer 3 km van Bethlehem en 15 km van Jeruzalem. Het dorp wordt omringd door vier bergen en heeft verschillende historische schatten voorbeelden hiervan zijn het kasteel van Murad, Salomons Pool, een berging waar regenwater in werd opvangen om zo Jeruzalem te kunnen voorzien van water.

• 13 Juli 2007 - 18:53

Sjaak En Janny:

Beste Abderrahim en Michel, Bedankt voor jullie bericht. Jullie hebben wel een drukke dag gehad, zo te lezen. Mooi verhaal over de legende van de grot. Ik ben wel benieuwd wat de functie is van het Peacecentrum. En ik wist ok niet dat kerst op zoveel verschillende dagen viel. Hoe smaakte de falafel? En is het oudste dorp een prettige woonplek? Zo te lezen wel.
    In ieder geval nog heel veel goede ervaringen toegewenst.

Groetjes

O ja, hier gaan we een fantastisch weekend tegemoet. Het wordt: zon en 25 - 30 graden.

• 13 Juli 2007 - 23:39

Evelien:

Gelukkig mijn internet doet het weer zodat ik jullie weer kan volgen. Boeiend al jullie verhalen. mooi om zo van dichtbij de geschiedenis van jezus te kunnen ervaren. Wens jullie nog heel veel inspirende ontmoetingen toe. groetjes Evelien

• 15 Juli 2007 - 13:17

El Batoul:

Hallo beste mensen,
    Ik wacht op het vervolg dames en heren..
    Ben erg benieuwd hoe jullie activiteiten vorm krijgen in de tweede week.
    Warme groeten en veel interessante ontmoetingen toegewenst

• 15 Juli 2007 - 13:21

Ebz:

P.S: hebben jullie onvoldoende ruimte voor foto's of onvoldoende tijd om ze er op te zetten.
    Foto's vertellen ook een hun verhaal. Het lijkt me erg beeldend om foto's van jullie ontmoetingen met de mensen daar op de site te zetten.

• 16 Juli 2007 - 12:43

Ymkje:

We hebben inderdaad vrij weinig tijd om foto's op te loaden, maar ik zal er vandaag nog een aantal bij zetten!